Ikke kun hønsene, der er glade

Niels og Grete Riis startede eget koncept med færre høns og eget gårdpakkeri. Foto: Morten Telling

Niels og Grete Riis startede eget koncept med færre høns og eget gårdpakkeri. Foto: Morten Telling

Efter Niels og Grete Riis startede eget koncept med færre høns og gårdpakkeri, er arbejdsglæden vokset markant på trods af øget arbejdsmængde

Tekst & foto: Morten Telling

Temperaturen nærmer sig 30 grader, og sommeren er for alvor kommet til Danmark denne dag sidst i juli. De fleste danskere er for længst taget på sommerferie, men den slags er der ikke tid til på Hinge Søgaard lidt nord for Hadsten, hvor Niels og Grete Riis har travlt med at passe deres 20.000 høns og pakke æg.
– De fleste af vores ansatte holder jo ferie nu. Vi havde ellers lige fået fat i en, der kunne hjælpe os, men hun har fået dårlig ryg, så nu er vi lidt pressede, siger Niels med et smil, som antyder, at det nok er træls, men ikke værre end det nok skal løse sig.

Det store spring
Niels og Grete tog det store spring i efteråret 2012, hvor de opsagde deres faste kontrakt med Hedegaard Foods og startede deres helt eget koncept med langt færre høns og eget gårdpakkeri. Forinden var der gået et års tid med at udvikle konceptet og få lavet aftaler med nye kunder.
– Vi havde længe gået og overvejet, hvordan vi kunne gøre tingene anderledes, forklarer Niels.
– Vi befandt os i en situation, som efterhånden er velkendt inden for dansk landbrug, hvor det hele tiden handlede om at producere mere og mere, for at få økonomien til at hænge sammen. Presset blev større og større på både dyrene og os selv. Vi havde over 40.000 høns, da vi havde flest, og det var ikke den vej, vi ønskede at gå. Efter et par tilløb endte vi med at få etableret et samarbejde med Økologisk Landsforening, en designer og en tekstforfatter. Sammen fik vi udviklet det nye koncept og konkretiseret ideerne.

Da først konceptet var på plads, og der kunne fremvises design og emballage, gik Niels, der har erfaring med salgsarbejde fra sit tidligere job, i gang med at kontakte potentielle kunder. Det endte med en aftale med Dansk Supermarked, der var villig til at aftage størsteparten af Niels og Gretes produktion.
– Det har været lidt som at springe et bungy jump, fortæller Niels.
– Vi var noget nervøse for at tage springet, da vi endelig skulle gøre det. Indtil da havde vi jo bare haft nogle forestillinger om, hvad der skulle ske, og havde uden risiko kunnet drømme om fremtiden og lægge store planer. Nu var det pludselig alvor. Vi ved en masse om høns og æg, men ikke så meget om, hvad der skal til for at sælge varen til den moderne forbruger. Økologisk Landsforening var med til at vise os vejen og styrke os i troen på, at det var rigtigt, det vi havde gang i. Havde vi ikke fået den hjælp, havde vi måske satset helt forkert.

Langt større arbejdsglæde
Noget kunne tyde på, at Niels og Grete har satset rigtigt. I alt fald er deres indtjening ikke blevet ringere, selv om hønseholdet er halveret. Snarere tværtimod. Samtidig er arbejdsglæden vokset, selv om der også er en del mere at lave end før.
– I dag er der mange flere forskellige arbejdsopgaver end tidligere, fortæller Grete.
– De mange småopgaver kan godt vokse sig store, når de lægges sammen. Nu skal vi jo selv håndtere emballage, fakturere, påsætte labels, pakke paller og så videre. Det er blevet sjovere og ind i mellem også lige sjovt nok, men samlet set oplever vi en markant større arbejdsglæde i det daglige i forhold til før.

Nødt til at skille sig ud
Ud over den øgede arbejdsglæde passer det nye koncept også meget bedre ind i Niels og Gretes idé om, hvordan de gerne vil producere økologiske æg.
– Når man starter sådan noget som det her, er man nødt til at skille sig ud fra de andre, forklarer Niels.
– Vi synes, der er gang i en industrialiserende udvikling inden for den økologiske ægproduktion, med blandt andet indførelsen af etageanlæg, som vi er meget betænkelige ved, og som vi ikke kan se os selv være en del af. Vores kolleger er meget interesserede i vores koncept, men samtidig skeptiske over for, hvad vi gør så meget anderledes, end de selv gør. Vi tror på, at høns har det bedst, når de får mulighed for at udfolde deres oprindelige adfærd, og det mener vi, de får mulighed for under de forhold, vi kan tilbyde dem.

Koncept på fire ben
Niels og Gretes koncept bygger på fire grundpiller: kendskab til oprindelse, friskhed, bæredygtighed og sundhed. Ikke mindst ønsket om at fortælle og informere om æggenes oprindelse, og hvordan de er produceret, spiller en væsentlig rolle i konceptet. Det sker dels med små tekststykker med fakta på emballagen, dels i indlæg og opdateringer på Niels og Gretes hjemmeside og Facebook-side.

– Vi får ofte spørgsmål fra folk om, hvordan økologiske æg egentlig produceres, og hvilke vilkår vores økologiske høns vokser op under, forklarer Grete.
– Det har været en stor glæde for os, at vi har kunnet fortælle åbent om, hvordan vi gør tingene og få en dialog med kunderne. Det styrker dels kundernes tillid til os, for de får pludselig et ansigt på producenten, men det er også med til at skabe gejst og motivation for os selv, når vi modtager spørgsmål, ros eller forslag til forbedringer direkte fra vores kunder. Tidligere hørte vi aldrig fra vores kunder.

Ingen Morten Korch
Selv om emballagen og hjemmesiden udstråler lækkert design og en lille snert landbrugsromantik, er Niels og Grete meget bevidste om, hvor grænsen går.
– Vi vil ikke tegne et Morten Korch-billede af vores produktion. Det er jo reelt en industriproduktion, vi har med 20.000 høns, men vi adskiller os alligevel, blandt andet ved at vi håndterer og pakker æggene i hånden. Der er alt for mange forbrugere, der ikke ved, hvordan deres fødevarer produceres. Vi vil gerne give vores kunder et realistisk billede af, hvordan vores æg produceres.

FAKTA:

  • Niels og Grete Riis købte Hinge Søgaard i 1990. Lagde om til økologi 1997.
  • Niels er uddannet ingeniør og Grete tidligere advokatsekretær.
  • De 20.000 høns af racen Lohmann White producerer ca. 5,6 mio. æg om året.
  • Udover Niels og Grete er der fire fuldtidsansatte.
  • Æggene leveres til Dansk Supermarked og Solhjulet.
  • På de 200 ha jord dyrkes foderkorn og grovfoder. Markdriften varetages af lokal maskinstation.
  • Læs mere på www.nielsoggrete.dk

Eksempel på journalistisk arbejde, Artiklen har været bragt i Økologi & Erhverv september 2013.